مقالات

دپارتمان هنر


خلاصه :

اصطلاح هنر در برگیرنده ی بخشی از خلاقیت هنری است که در آن فرد با استفاده از ابزار هنری و صنایع دستی به بیان عواطف ، احساسات و عقاید خویش نسبت به محیط اطراف خود می پردازد.

آموزش هنر و تربیت هنری در رشد و بروز استعدادها و قابلیت های شناختی ، عاطفی و مهارتی دانش آموزان نقش و تاثیری سازنده دارد. از نظر روحی و روانی ، تربیت هنری در زمینه هایی مانند تخلیه روانی، کاهش اضطراب ، ایجاد حس خود ارزشی و اعتماد به نفس ، ابراز وجود ، تعدیل عواطف و کنترل احساسات ، حل تعارضات شخصی ، کسب بینش نسبت به خود و دیگران ، آشکار ساختن انگیزه های ناخودآگاه نقش و تاثیری قابل ملاحظه دارد. بر همین اساس یکی از ساحت های ششگانه تعلم و تربیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ساحت تربیت زیبایی‌شناختی و هنری است.

اهداف تربیت در این ساحت عبارتند از:

– درک معنای پدیده­ها و هدف رویدادهای طبیعت / هستی برای دست­یابی به درک کلی از جهان هستی و جایگاه خویش در آن بر اساس نظام معیار اسلامی؛

– رمزگشایی و رمزگردانی از پدیده­های آشکار و پنهان طبیعت / هستی و ابراز آن به زبان هنری؛

– درک زیبایی­های جهان و آفرینش به‌منزلۀ مظاهر جمال و کمال الهی و ارتقای ذائقه زیباشناسانۀ خود؛

– بهره ­گیری از قدرت تخیل خود در خلق آثار هنری باهدف حفظ تعالی میراث هنری در سطح ملی و جهانی.

بر این اساس شاگردان دوره اول ابتدایی در ساحت تعلیم و تربیت زیبایی شناختی و هنری مطلوب است انتظارات زیر را برآورده سازند:

1-  با مشاهده اشیاء اطراف، پدیده­ های طبیعی، فرهنگی و هنری ساده، دریافت حسی خود و لذت حاصل از آن را به زبان هنر ابراز کند. 

2- با تغییر سازنده در محیط و اشیاء اطراف، قدرت تخیل، تجسم و خلاقیت خود را پرورش دهد.

همچنین در دوره دوم دبستان انتظار می رود:

1- با شناسایی و درک اهمیت عناصر زیبایی­ ساز در پیرامون خود، فضای خویش را بهبود بخشد.

2- با خلق یک اثر هنری با استفاده از معیارهای زیبایی­شناسی، قدرت تخیل، تجسم و ایده­پردازی خود را تقویت کند.

3- با شناخت اصول اولیه زیبا­شناسی، یک پدیده طبیعی یا اثر هنری را بررسی و چگونگی تأثیر آن را بر خود توصیف کند.

لذا مدرسه حکمت ماسال جهت تحقق این اهداف دپارتمان هنر را تاسیس و برنامه ریزی لازم را انجام خواهد داد.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران