رویدادهای داخلی
گزارش برگزاری
کارگاه ارتقای مهارت های والدگری
خلاصه :
باسمه تعالی
اولین جلسه ارتقای مهارتهای والدگری دبستان پسرانه حکمت ماسال با حضور جناب آقای محمدجواد علی اکبریان و همراهی گرم و صمیمانه اولیای محترم دانش آموزان مدرسه حکمت و برخی از مهمانان عزیز خارج از مدرسه در روز شنبه 24 آبان در مدرسه حکمت برگزار شد.
در این جلسه پر محتوا که به روش کارگاهی و مشارکتی برگزار شد به موضوعات مهم تربیت فرزند برای زندگی موفق پرداخته شد. در ابتدا جناب آقای علی اکبریان به تشریح تفاوت «تربیت با رویکرد سوال محور» و «تربیت با رویکرد مسأله محور» پرداختند. ایشان تاکید داشتند لازم است به جای ماهی دادن به فرزندان ماهیگیری بیاموزیم تا هم بتوانند در زندگی روزمره از پس مسائل خود بر بیایند و هم آمادگی لازم برای مواجهه با مسائل زندگی آینده را کسب کنند. ایشان ریشه بسیاری از مشکلات جوانان امروز نظیر طلاق را عدم توانایی حل مسأله دانستند.
برای آموزش مهارت حل مسأله به فرزندان لازم است ابتدا خود والدین به موضوعات تربیت فرزند به عنوان یک مساله نگاه کنند نه مجموعه ای از سوالات که پاسخ مشخص و از پیش تعیین شده دارد.
ما برای هر سوال پاسخ یا راه حل های مشخصی داریم ولی مسأله را به جای حل کردن باید مدیریت کنیم.
برای آموزش مدیریت مسأله به کودکان لازم است مراحل زیر طی شود:
1- همدلی
2- تحلیل مسأله (با طرح سوالاتی به او کمک کنیم تا خودش مساله را تحلیل کند.)
3- ارائه پیشنهاد یا راهکار
4- اقدام
5- ارزیابی
در ادامه با مشارکت اولیای محترم به 5 نمونه از مسائلی که اولیا در رابطه با فرزندانشان با آن مواجه هستند و راهکارهای مدیریت آن پرداخته شد. این مسائل عبارت بودند:
1- فرزندم بیش از حد با موبایل بازی می کند, چه کنم؟
2- فرزندم چیزهایی را می خواهد که دیگران دارند و من صلاح نمی دانم.
3- فرزندم در مسائل درسی خوب پیگیری نمی کند.
4- فرزندم پرخاشگر است و خشمش را نمی تواند کنترل کند.
5- به نظر خودم بیش از حد دلسوز هستم و باعث شده او مسئولیت کارش را بر عهده نگیرد.
در ادامه در قالب کار گروهی اولیا راهکارهای خود برای مدیریت این مسائل را ارائه دادند و جناب آقای علی اکبریان به جمع بندی راهکارها و ارائه پیشنهادات تکمیلی پرداختند.
